Olen Ate Eskola, 1993 syntynyt ohjelmoija Nivalasta, koulutukseltani tuotantotalouden insinööri.

Työkokemus

Yritykseni myi työtäni 2021 lopulta 2024 alkuun kansainväliselle hedgerahastolle, Symmetry Investmentsille. He pestasivat minut koska minulla oli jo tuolloin vahva harrastuspohja, D-kielellä, jota he käyttävät. Kehitin heidän sisäistä ohjelmointikieltään, Unicode-standardi tuli tässä työssä minulle tutuksi.

Olen rakentanut hautakivien suunitteluohjelman Ylivieskan kivihiomolle, täysin itsenäisesti. Ohjelma toimii sekä paikallisena työpöytäsovelluksena että Internetin yli - jos saa heiltä joka päivä vaihtuvan salakoodin, siihen pääsee heidän kotisivuiltaan. Tätä varten minun piti kirjoittaa työkaluja heidän tuotekuvastonsa ja fontistona massakäsittelyyn. Lisäksi tein heille työpöytäsovelluksen jolla he voivat itse muuntaa CAD-ohjelmilla piirrettyjä kuvia suunnitteluohjelman käyttöön uusiksi hautakivimalleiksi.

Pelikehityksestäkin minulla on kokemusta: Ollessani ammattikorkeassa, olin mukana ohjelmoijana Centrian Pelipajassa vuosikurssilla 2015-2016. Steamissa myöhemmin julkaistu GrimRush on osittain minun ohjelmoimani. Lisäksi oma ITKK-simulaattorini (katso osaamisnäytöt) on toteutettu pelimooottori Godotilla.

Osaamani ja käyttämäni tekniikat

Ehdottomasti vahvin ohjelmointikieleni on D, mutta se ei tarkoita etten osaisi muitakin. Hautakivien suunnitteluohjelma on tehty C#-kielellä, ja kokemusta on myös C:stä, C++:sta, JavaScritpistä ja Haskellista.

Työkalut joita käytän valtaosassa töistäni ovat Git-versionhallinta ja Nix-pakettienhallinta.

En ole erikoistunut mihinkään viitekehykseen tai muutenkaan millekkään ohjelmoinnin osa-alueelle. Projektikohtaisia teknologioita opettelen tarpeen mukaan. Vuosien myötä minulla on tällä tavalla kertynyt jonkin verran kokemusta esimerkiksi Unitystä, Godotista, ASP.Netistä, Vibe.D:stä, HTML ja CSS - merkintäkielistä, SQL-tietokannoista ja sekalaisista UNIX-työkaluista, kuten strace.

Osaan myös käyttää CAD-ohjelmia, parhaiten LibreCADia. Tämä taito on peräisin kone- ja metallialan koulutuksestani, ja se on vuosien myöstä auttanut muutamaan otteeseen vaikka ei olekaan ohjelmointitaito.

Voit myös katsoa ansioluetteloni.